Sover jeg annerledes i ekstrem høyde?

Jeg fant sist ut at følelsen min av å sove bedre enn vanlig på hytta i påsken ikke skyldes høyden på 1000 meter over havet. Jeg tenker derfor at bruk av muskler til skiturer og leking i snøen med barna mine kanskje var hovedårsaken til forbedringen. Det er faktisk slik at det å bruke musklene på dagtid bidrar til at nivået av kjemiske stoffer som øker søvnbehovet hoper seg opp.

I tillegg til et søvnbehov som bygger seg opp når vi er våkne reguleres søvnen vår av en innebygd klokke som justeres ved hjelp av lys hver eneste dag. På fjellet eller ved sjøen får man ekstra mye lys siden vann og snø reflekterer lyset. Faktisk tror vi søvnforskere at mørke klasserom tidlig på dagen og for mye kunstig lys på kvelden gjør at noen ungdommer sliter med å sovne og å våkne til den tiden de ønsker seg.

 Vi har heldigvis også muligheten til å overstyre effekten av de kjemiske stoffene og døgnrytmen. Dette gjør at vi kan døgne i ny og ne og likevel fungere relativt greitt dagen etter. Denne, viljestyrte reguleringen kan likevel bli et problem hvis du vil oppleve for mye tid våken eller dersom du har mange bekymringer i hverdagen. Det er nemlig slik at hjernen mistolker bekymringer som et ønske om å være våken. En av de beste tingene med å reise på en hytte med elendig internettilgang er faktisk at enkelte bekymringer blir igjen hjemme.

Men hva om hytta ligger veldig høyt? Er det fremdeles slik at høyden ikke betyr noe for søvnen?

For å svare på dette spørsmålet har jeg igjen funnet frem artikkelen skrevet av

Forskeren Valdir de Aquino Lemos og kollegaene i Brasil. Forskerne fant mange rapporter der andre forskere har undersøkt hva som skjer med søvnen ved høyder over 3000 meter over havet. En av grunnene til at det er forsket så mye på dette er at de første europeerne som reiste til høytliggende områder som Nepal eller Sør-Amerika raskt oppdaget at lokalbefolkningen orket mye mer i høyden enn hva de gjorde.

De Brasilianske forskerne konkluderer med at alle sover dårligere de første dagene i 3000 meters høyde på grunn av mangelen på oksygen. Kroppen kompenserer for oksygenmangelen i løpet av noen dager ved å produsere store mengder av hormonet Erythropoietin. Dette hormonet er også kjent som dopingmiddelet ”EPO” og bidrar til å øke produksjonen av røde blodlegemer.

Det er også mulig å øke produksjonen av EPO ved såkalte høydehus der luften er justert slik at man får så lite oksygen som man får i ekstreme høyder. Norge og noen få andre land har valgt å forby såkalte høydehus mens det er fullt lovlig å oppholde seg i naturlig høyde for å få bedre kondisjon.

Men hvorfor blir søvnen dårligere før EPO har fått virke noen dager? De Brasilianske forskerne konkluderer med at kroppen produserer mer av de kjemiske stoffene som hemmer søvnen vår i høyden samtidig som selve reguleringen av pusten vår blir påvirket. De skriver også at den beste måten å motvirke denne produksjonen på er lett fysisk aktivitet.

Harald Hrubos-Strøm
Lege, PhD, Søvnolog

#eatmovesleep