Kan du strekke deg sterkere?

Gi deg selv en skikkelig "hjernevask" med strekk og gjesp.

Det forrige innlegget handlet om hvordan du kan gjespe deg til økt oppmerksomhet. I dag skal det handle om den automatiske muskelstrekkingen som du føler trang til å slippe ut sammen med et skikkelig, dypt gjesp. I det engelske språket kalles slik strekking for ”pandiculation”. Jeg skriver her bare ”å strekke seg”. Slik strekking må ikke forveksles med det ”å tøye” eller ”å strekke ut”.

Muskelbevegelsene som er involvert i et skikkelig gjesp skaper bevegelse i hjernevæsken din. Denne omrøringen skyldes trolig at musklene på halsen og i øret ditt blir tøyd og slakket slik at blodårer og lymfekar presses sammen og utvides. På den måten bidrar musklene til å pumpe avfallsstoffer ut av hjernen. Det finnes en liknende og mer kjent muskelpumpe i bena og armene dine som bidrar til å frakte blod og avfall tilbake til hjertet ditt. Jeg tror ”hjernevasken” som skapes er så oppkvikkende at det kan forklare hvorfor gjesping er smittsomt både hos mennesker og dyr. Synet av et annet dyr som gjesper må ha vært et signal til forfedrene våre om snarlig kamp på liv og død. De av forfedrene våre som gjespet tilbake kan derfor ha hatt større sjanse for å overleve slike oppgjør.

Men hva så med strekningen fra halsen og nedover? Kan den også ha vært viktig for evnen til å overleve, eller gjør vi det bare fordi det føles godt? Den brasilianske legen Louis Fernando Bertolucci mener du kan strekke deg sterkere! I en omfattende forskningsartikkel fra 2011 forklarer han hvordan muskelstrekk sammen med gjesping bidrar til å aktivere vevet mellom musklene dine. Han argumenterer også med at både yogaøvelser og asiatisk kampkunst etterligner bevegelser som du skaper naturlig når du slipper strekkerefleksen løs.

Og det er nettopp det å slippe seg løs som er poenget med disse to, siste innleggene i søvnbloggen i 2016. Hverken teorien om økt oppmerksomhet av å gjespe eller Bertoluccis påstander om muskelkraft når du strekker deg er testet vitenskapelig. Jeg kan derfor ikke anbefale gjesping og strekking som behandling til pasientene mine. Men for deg som er på jakt etter et alternativ til kaffe eller energidrikker i hverdagen, så er det bare å slippe disse refleksene løs. Jeg bruker selv begge aktivt når jeg opererer, og opplever at de gir økt fokus. Ulempen er at jeg ofte blir nødt til å svare på spørsmål om trøtthet dersom jeg opererer med folk som ikke kjenner meg.

Både gjesping og strekking er reflekser vi er lært opp til å undertrykke i det offentlige rommet. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det kan hende det skyldes følelsen av velvære som kommer etterpå. I vesten har vi en kultur der det er et ideal å undertrykke de kroppslige uttrykkene som skapes av refleksene dine. Hvordan reagerer du på fremmede som gråter, hikker eller slipper ut luft i offentligheten? Du har evnen til å undertrykke de aller fleste kroppslige refleksene dine samtidig som det gir en følelse av velvære når du slipper dem løs.

Jeg mener selvsagt ikke at du skal slippe alle refleksene dine løs i utide, men gi deg selv noen minutter om dagen med med refleksene dine i julegave i år. Jeg benytter samtidig anledningen til å ønske deg en sanselig, god jul og et nytt år fylt av velvære!