Hvorfor sover mange for lite?

Søvnen vår er stadig under press fra omgivelsene både fra sosiale medier, jobb og skole.

Jeg er en innbitt motstander av tabeller for hvor mye søvn man trenger som voksen. Søvnbehovet er så forskjellig fra person til person at jeg mener gjennomsnittlig søvnbehov er uinteressant. Det som derimot kan være nyttig å vite er at 95% av den voksne befolkningen trenger mellom 6-9 timer. Du får nok søvn om du våkner uthvilt og ikke trenger kaffe utover dagen for å holde deg våken. Jeg er blant de mange som sover mindre enn jeg trenger.

Jeg har tidligere skrevet at å sove for lite er som å kjøre bil med bremsene på. I en komplisert kropp merker noen effekter av dette som muskelsmerter, øresus eller mageplager. Slike symptomer er ubehagelige men ikke tegn på alvorlig sykdom i seg selv. Det som derimot er forskjellig fra en bil er at symptomene kan fortsette også etter at du har slakket på bremsen og hentet deg inn igjen. Denne tidsforsinkelsen gjør at det kan hende du ikke kobler slike stressrelaterte symptomer med hvor mye du velger å sove.

Merk at jeg skriver ”du velger”. Du gjør hundre- kanskje tusenvis av valg hver dag og det er summen av disse valgene over tid som påvirker helsen din. Jeg har lurt mye på hvorfor både jeg og andre gjør valg som går ut over helsen. Jeg har ikke noe godt svar, men jeg forsøker meg med et annet spørsmål: «Hva er god helse»? Det er vanlig å si at god helse hviler på tre søyler: Kosthold, bevegelse og søvn, eller sagt på engelsk: ”Eat, Move, Sleep”. Dette er ganske enkle prinsipper, men de fleste velger både å spise usunt, å sove lite og å bevege seg minimalt. Hvorfor er det slik?

Jeg tror de fleste både vet og ønsker å bygge slike søyler. Jeg liker å se for meg mine halvferdige søyler i et italiensk marmorsteinbrudd. Selv har jeg både hammer og meisel. Problemet er bare alt som forhindrer arbeidet: Melding fra en kompis, fastfood, eller enda en episode av Game of Thrones.

Jeg har alltid hørt at ”vi sover 1/3 av livet vårt” men forskning viser at vi sover mindre enn det. Søvnen vår er stadig under press fra omgivelsene både fra sosiale medier, jobb og skole. Til forskjell fra marmorsøyle-huggere i middelalderen må vi i dag aktivt velge både søvn og utilgjengelighet. Du må med andre ord gjøre de små valgene riktige for å lykkes med det store prosjektet. Dette gjør du best ved å være bevisst på at du faktisk velger.

Harald Hrubos-Strøm
Lege, PhD, Søvnolog