Er våkenhet det motsatte av søvnighet?

Søvntrykket er bremsepedalen og døgnrytmen er girkassen. Kroppens gasspedal er aktivitet. Kjøre du med bremsene på?

Jeg har skrevet flere innlegg om søvntrykket og døgnrytmen. Disse mekanismene bidrar til søvn ved å hemme det systemet i hjernen som holder oss våken. For å forstå våkenhetssystemet kan du tenke deg en bil. Søvntrykket er bremsepedalen og døgnrytmen er girkassen. Gasspedalen sørger for at bilen går fremover og drivstoff fraktes inn i motoren. Kroppens gasspedal er aktivitet. Denne aktiviteten drives av et eget system i hjernen som kan stimuleres både av bevegelser, tanker, medikamenter eller energidrikker.

Ved hjelp av hjernescannere kan forskere måle hvordan den elektriske aktiviteten i hjernen din forandrer seg, både i forhold til underskudd på søvn og tid på døgnet. Hvis du har et stort underskudd på søvn, endres den elektriske aktiviteten i hjernen mye. Sagt med bileksempelet er det som å kjøre bil med bremsen inne. På samme måte endres aktiviteten gjennom døgnet, slik at forsøk på å prestere fysisk til feil tid blir som å gi full gass i feil gir. I begge disse tilfellene kan bilmotoren bli overopphetet og du kan gå tom for drivstoff.

Nå er menneskekroppen heldigvis mer komplisert enn en bil, men slike enkle bilder kan noen ganger være nyttige for å forstå den bedre. Et viktig poeng med eksempelet er også å vise at våkenhet er noe annet enn fravær av søvnighet. Du blir altså ikke nødvendigvis mer våken av å sove lenge en dag, hvis du står opp på et tidspunkt som er veldig forskjellig fra det du pleier.  

Du har kanskje merket at du kan bli veldig søvnig i dagene etter en eksamen eller de første dagene av en ferie? Dette kan skyldes den plutselige forskjellen mellom aktiveringsnivå og bremsetrykk. På den andre siden kan sterke følelser som forelskelse og glede, gi en innsprøyting av våkenhet selv på dager hvor søvntrykket er på det høyeste.

Kroppen vår er laget for å tåle å kjøre med bremsene på eller i feil gir en periode, men det finnes noen som aldri klarer å få senket aktiveringsnivået. Dersom du lurer på om dette gjelder deg, kan du kjenne litt etter i musklene dine. De kan bli litt stivere enn vanlig hvis du får for lite hvile. Også magen er en slik indikator. Musklene som styrer fordøyelsen arbeider annerledes med full gass enn hva de gjør i hvile. 

Harald Hrubos-Strøm
Lege, PhD, Søvnolog

#eatmovesleep