Hva kan jeg gjøre for å sitte mindre?

Mange er ikke klar over hvor mye av dagen de tilbringer stillesittende. Generelt tror vi at vi sitter mindre enn det vi faktisk gjør. Målinger viser at voksne nordmenn bruker drøyt 60 prosent av våken tid i ro eller stillesittende.

Sett deg noen mål om hvordan du kan bruke en mindre del av dagen i ro. Lag enkle huskeregler på arbeidsplassen eller hjemme, slik at du husker at du skal ta små avbrekk fra sittingen. For de fleste er det mange muligheter til å være litt mer aktiv i løpet av dagen. Her er enkle tips til hvordan du kan gjøre det:

  • Gå eller sykle istedenfor å kjøre bil der det er mulig
.
  • Ta en pause og bryt stillesittingen i løpet av dagen og kvelden
.
  • Reduser tiden sittende foran skjerm som pc, nettbrett, tv og mobil
.
  • Bryt opp lengre tids stillesitting – bruk huskelapper i hverdagen
.
  • Skal du møte noen? Start gjerne møtet med en liten gåtur
.
  • Tilrettelegg for hev-og senkepulter på arbeid og møterom med ståbord
.
  • Ta kortere ståpauser i møter
.
  • Drikk mer vann – ta korte pauser for å hente vann
.
  • Gå til butikken i stedet for å kjøre
.
  • Stå og gå når du prater i telefon.