Tren på vei til og fra jobben

Hvorfor ikke benytte reisetiden til noe som både er nyttig for helsa og mer til?Her er syv gode grunner til å sykle til jobben.

  1. Du sikrer deg dine påkrevde minutter med fysisk aktivitet. Helsemyndighetene anbefaler minst 30 minutter med hverdagsaktivitet om dagen. Sykler du til og fra jobben så kan du gjør unna din daglige dose anbefalt bevegelse i en transportetappe.
  2. Sykling gjør det lett å holde vekta! I gjennomsnitt forbrenner du ca. 300 kalorier i timen når du sykler. Både langsomme og raske turer teller med i kaloriregnskapet.
  3. God miljøsamvittighet. Utslipp fra transportsektoren står for om lag en tredjedel av norske utslipp. Ditt bidrag på sykkelen monner på utslippene. I tillegg bidrar du til bedret luftkvalitet for ikke å snakke om redusert lydforurensning.
  4. Lavere reisekostnader. Du trenger ingen dyr sykkel for å sykle til jobben, og du kan spare mye penger på å la bilen stå. Du kan spare inn på både bilbruk, parkeringsavgifter, bompenger og buss- og togbilletter.
  5. Du kommer raskt fram. I de store byene er det mye raskere å sykle enn å ta bilen eller offentlig transport. Du sparer også tid ved å lete etter parkeringsplass eller vente på bussen.
  6. Alle kan bruke sykkel. Å sykle er skånsomt for leddene, samtidig som du bruker store muskelgrupper som rumpe, lår og legger.
  7. Du får luftet tankene. Sykler du frem og tilbake til jobb får du kvalitetstid med deg selv. Du kan både forberede deg til jobbdagen, eller koble av etter jobb.