Eldre og fysisk aktivitet

Jevnlig fysisk aktivitet forebygger plager og er en viktig kilde for god helse, overskudd og selvhjulpenhet i hverdagen. Det er aldri for seint å begynne.

ANBEFALINGER

  • Voksne over 65 år bør være fysisk aktive i minst 150 minutter hver uke. Aktiviteten bør gjøre deg lett andpusten. Er aktiviteten av høy intensitet, som får deg å puste mye mer enn vanlig, holder det med minst 75 minutter hver uke.
  • Aktiviteten kan deles opp i økter av minst 10 minutters varighet.
  • Minst to ganger i uka bør man utføre aktiviteter som styrker musklene.
  • De som er ustø eller har nedsatt mobilitet bør gjøre balanseøvelser og styrketrening tre eller flere dager i uken for å styrke balansen og forhindre fall.

TIPS

  • Lek med barnebarna (det er både morsomt og effektivt)
  • Ta deg en halvtimes spasertur alle hverdager – husk at du må bli litt andpusten
  • Legg turen til en svømmehall. Svømming er fantastisk kondisjonstrening – og oppvarmet vann gjør i tillegg underverker for muskler og ledd
  • Bruk sykkel istedenfor buss! Er leddene dine slitne, kan en elsykkel gjøre deler av jobben (elsykling har også en stor helsegevinst)