Spis variert og balansert!

Et sunt kosthold er den beste helseforsikringen – og definitivt den mest smakfulle! Spiser du variert og balansert, er det plass til det meste i kostholdet ditt. Og basisen i kostholdet bør være plantemat.

 I det første av Helsedirektoratets kostråd kan vi lese følgende: Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Ved å øke mengden grønnsaker, frukt og bær, fullkornsprodukter og fisk i kostholdet ditt, vil du automatisk få mindre plass til kjøtt og matvarer som inneholder mye salt og sukker. Du trenger med andre ord bare å fokusere på å spise mer av det ene, så kommer det andre av seg selv! Og det er jo alltid hyggeligere å fokusere på det man kan spise mer av.

Spis regnbuen hver dag!

Et godt sted å starte, er å spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen. Vi får i gjennomsnitt bare3 porsjoner i oss hver dag, så doble gjerne innsatsen! For et barn er en porsjon lik størrelsen på knyttneven – og porsjonsstørrelsen vokser med alderen. Fra ca. 12 års alder er porsjonen lik en voksens, 1 dl eller 100 g. Få med deg alle regnbuens farger når du velger dine 5 porsjoner, og prøv å spise like mye grønnsaker som frukt og bær. Her er noen fargerike tips:

RØDT

Jordbær, eple, tomat, paprika, moreller

ORANSJE

Appelsin, gulrot, multe, søtpotet, klementin

GULT

Banan, sitron, gul løk, mais, gul squash

GRØNT

Brokkoli, sukkererter, salat, kiwi, grønnkål

BLÅTT

Blåbær, blå druer, blå poteter, solbær, bjørnebær

FIOLETT

Rødbeter, reddiker, røde druer, aubergine, rødkål

#eatmovesleep