Søtt og godt

Bortsett fra at det smaker godt, har kroppen ikke behov for rent sukker. Sukker inneholder kalorier, men ingen næring, derfor pleier man å si at det gir «tomme» kalorier.

Det er det tilsatte sukkeret vi bør begrense: hvitt sukker, brunt sukker, melis, honning, fruktose, enten det er tilsatt på fabrikken eller av deg selv.Hvis helsen får bestemme, er det bra å begrense inntaket av søtsaker, for jo mer søtt du spiser, desto mindre plass blir det til det som er sunt, og omvendt. I hverdagen er det altså klokt å velge mat med kvalitet og begrense det søte. Sukker – ikke minst i brus, saft og så videre – gir jo også et ekstra kaloritilskudd, som kan gjøre at du går opp unødvendig mye i vekt.

Du behøver ikke utelukke sukker helt, men de fleste av oss kan med fordel kutte i inntaket. Her er noen gode råd på veien:

  • Lysten på noe søtt? Ta deg en frukt eller en neve bær! Det er nemlig ingen som ber deg kutte ned på disse matvarene som er naturlig søte. Sødmen følges av vitaminer, mineraler, fiber og andre nyttige stoffer som plantene inneholder.
  • Drikk vann og mineralvann! Søt brus og saft gir kalorier som kroppen har vanskelig for å oppdage, og derfor er det lett å få i seg for mange kalorier når man drikker flytende sukker.
  • Ta igjen lørdagsgodtet! Det blir ekstra godt å spise sjokolade eller smågodt når det bare skjer på lørdager.
  • Se etter Nøkkelhullsmerkede frokostblandinger, knekkebrød, yoghurt, skyr og melkedrikker. Disse har mindre sukker enn produkter uten merkingen.
  • Lag mat fra bunnen av – så kan du selv bestemme hvor søte pannekakene eller epledesserten skal være. Det er lett å venne seg til mindre søtt!
  • Prøv sjokolade med minst 70 % kakao – den inneholder mindre sukker enn annet godteri. De fleste blir fornøyd med mindre mengder når man spiser mørk sjokolade.

Her kan du lese mer om kostholdsråd og sukker:
helsenorge.no/sukker