Smart mat og drikke før trening

Før du skal trene, er det viktig å fylle på med mat som gjør kroppen sprek og rask, og som ikke gjør at du får hold. Det du må huske på, er å spise riktig mat – og i god tid før du starter!

Spis et godt måltid 2–4 timer før treningen starter. Smør gjerne noe klart om morgenen, dersom treningen er rett etter skolen. Dette er det smart å spise: 

  • Grov kornblanding eller müsli med melk og kuttet frukt, for eksempel banan
  • Grovt brød med makrell i tomat, ost, skinke eller smøreost
  • Fullkornspasta med kjøtt og salat
  • Om det er tid for middag, la 1/3 av tallerkenen være fylt av kokte poteter eller fullkornsris
  • Spis til du ikke er sulten mer – ikke til du er stappmett!

Husk også å drikke noe! Kroppen din fungerer optimalt dersom du har drukket nok før du

starter. Vann er aller best å drikke. Juice, skummet eller lett melk og smoothie er også gode alternativer. Cola, energidrikker, kaffe og te er ikke smart, det trekker vann ut av kroppen. Farris, brus og andre drikker med mye bobler i kan gi deg hold og luft i magen, så styr unna det!

Hvor mye

Drikk ca. 0,8 liter per time. Dette tilsvarer en stor trenings-drikkeflaske.

Hvordan

Drikk små slurker. Vannet kan gjerne være lunkent, så får du ikke hold eller vondt i magen.

Men mat, da?

Du trenger sjelden påfyll av mat dersom du ikke skal holde på i flere timer

#eatmovesleep