Smart mat og drikke etter trening

Jo oftere du trener, jo viktigere er det å gi tilbake til kroppen det du har brukt opp mens du trente. Dette gjelder også når du spiller cup med mange kamper i løpet av en helg.

Spiser du smart, gjør du det godt i neste kamp eller på neste trening! Det gjelder å fylle på med det som kroppen har brukt mens du var i bevegelse. Dette kalles å restituere seg. Nok søvn er også en viktig del av restitusjonen. Les mer om det her! <sett inn link>

Når du trener, bruker du opp dette:

VANN

Du svetter fra hele kroppen, og du puster ut vann (bare tenk på hvordan det dugger om du puster på speilet). Vannet må kroppen få tilbake, og det fort!

PROTEIN

Dette næringsstoffet er byggesteinene i musklene. Når du trener, bruker du musklene, og proteinet i musklene slites ned. Rett etter trening må du gi kroppen protein, slik at musklene kan bygges opp igjen!

KARBOHYDRAT

Dette er energien som driver musklene dine. Musklene bruker opp det lille lageret av energi de har når du beveger deg. Påfyll så raskt som mulig!

 

Slik gjør du

Drikk vann rett etter du er ferdig, selv før du går i dusjen.

Etter dusjen, og maks ½ time etter du er ferdig med treningen, er det smart å spise og drikke:

  • Smoothie, grovbrød og skinke
  • Banan, yoghurt og vann
  • Grovbrød, ost og drikkeyoghurt
  • Sjokolademelk, knekkebrød og makrell i tomat

Spiser du dette, gir du kroppen tilbake det den har brukt: protein, karbohydrat og vann. Restitusjonen er i gang, nå gjelder det å få sovet nok!

#eatmovesleep