Plyndringstimen

I Plyndringstimen – tiden når barna er alene hjemme etter skolen – går det i sjokomelk, kjeks, iskrem – alt de kan få fatt i. Hva kan vi voksne gjøre for at plyndringen skal bli litt sunnere?

De fleste barn spiser trenger noe å spise ca. tre timer etter lunsj, gjerne et enkelt mellommåltid som de kan fikse selv. Det gir barnet mer energi til å hive seg over leksene eller dra på dans eller trening. Uten mat og drikke, duger helten ikke – og med feil mat, kan det faktisk gå riktig ille!

Klart for tokt!

Alt som du kan gjøre klar på forhånd, er en fordel. Selvsagt er det ikke meningen at du skal stå og kokkelere lenge hver morgen, men her er noen tips som kan gjøre det uimotståelig for ungene å spise litt sunnere etter skolen:

  • Friske bær i kjøleskapet, og et beger vaniljekesam. Fritt frem å spise – og smaker som iskrem!
  • Melon og appelsin kuttet i båter, klare i kjøleskapet i en pose. Sett frem en skål blandede nøtter og rosiner som kan spises samtidig.
  • Ha smoothie klar i kjøleskapet. Hjemmelaget eller ferdigkjøpt – begge deler er fristende og sunt.
  • Lag ferdig en grov, tykk pannekakerøre. Rør inn friske blåbær. La de litt større barna steke pletter når de kommer hjem – deilig med banan eller kesam på.
  • Suppe- eller middagsrester kan legges opp på tallerken på forhånd, med plast over, klart til å varmes i mikroen og serveres med salat eller grønnsaker fra dagen før.
  • Kuttede grønnsaker med yoghurtdipp kan friste mange. Sett grønnsakstengene rett ned i dippen, dekk med plast og ha i kjøleskapet.

#eatmovesleep