Lunsj med matpakke – spreke tips som smaker godt

Grønnsaker, grove kornvarer, fisk, frukt, magre meierivarer og rene kjøttvarer er godt til lunsj. Pakk med deg en smakfull, fargerik og smart matpakke som gir futt og overskudd helt til middag!

En lunsj skal være omtrent som frokost i innhold, men litt større og mer mettende. Drikk gjerne vann til lunsj, og om du ikke rakk et glass juice til frokost, kan du ta det nå!

Brød-matpakketips

  • Velg grovt brød/rundstykke/knekkebrød med tre eller fire «kakestykker» på brødskalaen. Da vet du at det gir mye fiber og metter godt! Fint pålegg er for eksempel
  • Kokt laks med avokadorømme
  • kalkunskinke og paprika
  • brie, druer og valnøtter
  • grønnsaksomelett i skiver
  • cottage cheese med blåbær og mandelspon

Salat-matpakketips

Lag litt ekstra salat til middag, og bruk det som basis for lunsj dagen etter. Oppbevar salatrestene kaldt om natten, og gjør klar enten om kvelden (så sparer du tid om morgenen) eller rett før du skal gå. Pimp salaten med bønner og kikerter, ostebiter, tunfisk, kyllingskinke, kokt egg, kyllingkjøttboller eller linser. Tilsett cherrytomater, sukkererter og litt revet gulrot, og ta med en god dressing. Ta på dressingen idet du skal spise!

Wraps-matpakketips

Har du en grov wraps eller to, kan den fylles med alt! Skiver av avokado toppet med kylling, mais, sukkererter og chili, så har du en texmex-variasjon. Eller hva med denne wrapsen: Rør sammen litt jordbæryoghurt og naturell smøreost, smør på wrapsen. Dryss over havregryn eller müsli, og topp med skivet banan og jordbær.

#eatmovesleep