Lunsj i kantinen – så holder du deg kvikk

Er du pliktoppfyllende og tar med deg matpakke hjemmefra? Det er supert, fortsett med det! Men her gir vi deg noen gode tips dersom du digger kantinen. For det er helt utmerket, det også!

Hvis frokosten er dagens viktigste måltid, er lunsjen det nest viktigste – det er den som skal holde deg i sving til middag. Både for lite og for mye til lunsj gjør deg slapp, ufokusert og mindre kreativ. Vi gir deg smarte tips for en sunn kantinelunsj. Spiser du slik til lunsj, blir den balansert, mettende, sunn og gir deg overskudd og energi til ettermiddagsøktene.

Salatbaren er et smart sted å starte. Tenk at en tredel av tallerkenen din bør være fylt av salat og grønnsaker – minst! Kanskje så mye som halve, dersom du er litt opptatt av vekten. La resten av plassen deles likt mellom enten potetbiter, ris eller pasta (helst fullkorns), og bønner og linser, all slags fisk, egg eller magert kjøtt.

Er det ingen salatbar? Gå for en grov bagett med sunt pålegg og mye grønt, eller en ferdigsalat – helst ikke en som bare består av pasta, ost og skinke – det kan gjøre deg trett etter en stund. Gryteretter og supper med masse grønnsaker er flotte valg, og er det frukt i nærheten, bør du unne deg det som dessert.

#eatmovesleep