Frokost – en god start på dagen

Frokosten er for mange et måltid de ikke har rukket å bli skikkelig sultne til. Vi står opp eller vekker barna akkurat i tide til å rekke påkledning, frokost, tannpuss og pakking av sekk før de (og vi) fyker ut av døren.

En travel morgenstund er ikke stimulerende for appetitten, og for både små og store kan det kjennes ut som brødskiven vokser i munnen i takt med at klokken går. Barn og unge trenger påfyll av energi gjennom hele dagen for å orke å leke, lære, være i bevegelse og til vekst og vedlikehold.  Og vi voksne trenger også ork – til møter, forhandlinger, tunge arbeidsoppgaver og tankevirksomhet.

Uten frokost innabords må vi hente energi fra reservene våre. Resultatet er at alle bevegelser går litt saktere, at det er vrient å skynde seg, og omtrent umulig å starte dagen med lek eller fysisk aktivitet. Humøret er labert, for ikke å si eksplosivt. I en gruppesituasjon, enten i barnehage, skole eller jobb, er en frokostløs person barn ikke god å ha med å gjøre. Innlæringen går tregere, og evnen til konsentrasjon, fordypning og lytting synker jo lengre det er siden siste måltid. En balansert frokost fikser dette.

Her er noen gode frokosttips:

  • Grovbrød eller knekkebrød med
  • avokado, lime og urter
  • banan og kanel
  • gulost, paprika og bladpersille
  • egg og tomat
  • cottage cheese og skivet reddik
  • Grovgrøt av sammalt hvete, toppet med revet pære
  • Havregrøt med bananskiver
  • Grove kornblandinger med blåbær og melk eller yoghurt
  • Grønnsakssuppe med grovbrød

Et glass appelsinjuice eller smoothie er fint følge til resten av frokosten.

#eatmovesleep