For deg som skal holde på i tre timer eller mer

Av og til er aktiviteten mer av det langvarige slaget. Kanskje du skal spille cup, eller det er idrettsdag, eller du skal på fjelltur? Da er det viktig å fylle på med ekstra næring!

Skal du holde på mer enn tre timer? Da bør du spise et fornuftig måltid 2-4 timer før treningen starter, men du må gjøre mer også! Sørg for at du får i deg et litt mindre måltid ca. 1 time før start. Dette kan for eksempel være:

  • Banan og en neve nøtter
  • Eple, gulrot og kesam
  • Skyr eller yoghurt med müsli
  • Knekkebrød med ost og paprika

Det er sjelden man trenger å spise mens man trener. Men nå som du skal holde på i 3 timer eller mer i strekk, trenger du rask energi til kroppen. Om du ikke fyller på med mat underveis, vil du gå tom og få fullt av melkesyre i musklene. Og da er det vanskelig å prestere godt! Smart mat og drikke ved langvaring trening er:

  • 1-2 bananer – velg de som er ordentlig modne
  • 1 neve rosiner og tørket frukt
  • 1 müslibar eller energibar
  • 2-3 dl smoothie, hjemmelaget eller Bendit
  • Eplemost blandet med “flat” farris
  • Sportsdrikk
  • Tynn saft

Planlegg dagen og ta med deg det du måtte trenge av mat og drikke til både før, under og etter treningen eller cupen, så er du på rett vei mot suksess!